lördag 23 juli 2011

Vad händer här då...

Det är lite dåligt med ute-lagandet för tillfället. Nu låter det som jag vore värsta nörden som alltid lagar mat ute men så är ju inte fallet. Jag lagar nog 98% av all min mat inne på alldeles vanligt sätt. Jag skulle i och för sig gärna minska den innelagade delen. Så här på sommaren sker en konstig förändring i de flesta svenska hushåll, plötsligt är mannen den som står för matlagningen (fördomsfullt jag vet) och stora köttsttycken blandade med olika sorters korvar skall tillagas på grillen var och varannan dag. Fine, jag gillar också att grilla även om antalet flintastekar i det Karlssonska hushållet är lätträknade. Nu finns det ju så mycket mer att göra, både i grilllen och på annat sätt ute. Jag hoppas att den här bloggen kan få bli en inspirationskälla i att laga olika sorters mat ute. I början av sommaren utbrast frun i huset att vi borde tillreda och avnjuta minst ett mål mat om dagen utomhus under hela sommaren. Så har det inte blivit men vi hoppas på bot och bättring.

Vad kan vi då förvänta oss att den här bloggen kommer att innehålla? Jo både det ena och andra... För det första kommer jag självklart att beskriva den mat som vi i familjen på olika sätt tillagar och avnjuter utomhus. Efter ett tag kan ni alltså finna ett stort antal inspirerande referat med goda (förhoppningsvis) och spännande rätter.

Det andra som jag hoppas kunna bjuda på är beskrivningar på olika tekniker för matlagning utomhus. Vi rör oss här i ett brett spektra från kokplattan på ett bord utanför köksfönstret till hur vi lagar mat i urskogen utan några större hjälpmedel. Jag är i dagsläget ägare av en del utrustning för olika sorters matlagning och det är en gissning att attiraljerna kommer att bli fler under resans gång.

Det tredje som jag skall försöka skriva om är friluftsteknik på lite olika sätt. Att hålla på med friluftsliv är på något sätt förknippat med att även laga mat ute. Det handlar om eldning, lägerplatser och friluftssäkerhet för att nämna något. Jag kan absolut inte kalla mig expert på något av dessa områden, men min förhoppning är att vi kan lära oss tillsammans.

Man lär så länge man lever heter det ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar