lördag 30 juli 2011

Fläskytterfile och potatisgratäng

Nu har det varit tyst på den här sidan lite för länge. Inte för att vi inte lagat mat ute, för det har vi gjort, utan för att vi varit ute nästan hela tiden i några dagar och därmed inte haft tid att sitta så mycket vid datorn. Men nu är det dags för bot och bättring. De senaste dagarna har som vi som sagt var spenderat mestadels utomhus. Vi har röjt i vår trädgård och då bland annat ordnat till en uteplats på baksidan. Vid uteplatsen har vi gjort i ordning en enkel liten eldplats. Denna hoppas jag kunna använda vid många tillfällen för att förgylla många måltider. I torsdags var det dags för matlagningspremiär vid vår nya uteplats. På menyn stod då stekt fläskytterfile och potatisgratäng.
Fläskytterfilen lätt jag ligga i lite grillolja en kort stund innan tillagningen. som sedan skedde i Muurikkan. Det blev kanonbra. När köttet var färdigstekt så åkte ett par lökar och några champinjoner ner i pannan och fick sig en snabb upphettning och gosade till sig med den kvarvarande saften från köttet.Till detta serverade vi potatisgratäng. Jag erkänner att jag inte gjorde gratängen från grunden, jag använde mig istället av gratäng i påse från affären. Gratängen värmde vi i vår reflektorugn som ni kan se på bilden ovan. En reflektorugn är som en tratt som ställs vid elden där man kan tillaga allehanda mat. Avståndet från elden och intensiteten i eldandet avgör vilken temperatur som det blir i ugnen. På www.sf-canoe.se kan man läsa mer om ugnen.
Så här smarrigt blev resultatet! Och nej vi äter inte alltid på hajktalrikar när vi äter ute, men ibland passar det ganska bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar