torsdag 21 juli 2011

Kebabröra på Muurikka

Så var det då dags för första inlägget innehållande mat som jag tillagat ute. Idag stod det kebabröra tillagad på Muurikka på menyn. Till denna röra serverades ris. En Muurikka liknar en wok-panna med tre ben. Skillnaden är att en Muurikka är ganska mycket plattare än wok-pannan.
I mitt fall använde jag mig av öppen eld som värmekälla.

Över den öppna elden placeras sedan Muurikkan. Det finns också varianter som har en gasolbrännare, men en sådan äger inte jag ännu.
I min kebabröra har jag kebabkött, lök, chaminjoner och lite redning. Det fiffiga med färdigt kebabkött från affären är att det är färdigkryddat. Man behöver alltså inte tänka så mycket på kryddningen.
Att laga den här kebabröran i Muurikkan är enkelt. Man fräser helt enkelt allt man vill ha i pannan under omrörning. Jag börjar med att steka köttet i vanligt smör. Vi har tidigare försökt steka i mjölkfritt margarin men utan större framgång då det börjat brinna hela tiden. Det vegetabiliska fettet hade antagligen för låg antändningstemperatur för att det skulle bli riktigt lyckat. När köttet har fått fin yta blandar jag i de övriga ingredienserna.
Det vattnas i min mun när jag ser köttet, löken och svampen ligga i pannan och "gosa" ihop sig. Vi valde idag att koka riset inne på den vanliga spisen. Det går annars utmärkt bra att koka ris över öppen eld. Man får ha lite extra vatten och röra om under tiden så att det inte bränns vid. 
Så här smarrigt blev resultatet!

1 kommentar: