onsdag 20 juli 2011

Tinas sommarkök

Har precis tittat på "Tinas Sommarkök" på 4:an. Tina Nordström var i Västervik där hon seglade och lagade mat. Hon var ute nästan hela programmet och lagade olika sorters mat med sommar och sjöanknytning (hon sov inne i segelbåten). En del av maten behövde inte tillagas så mycket, inlagd fisk och sallad. Annat kokades på en hederlig kokplatta på ett bord, inte fel det heller. Ytterligare annat tillagades över öppen eld i en gryta som hängde i en tre-fot. Tina (eller någon i hennes team) hade gjort upp en liten eld på kajkanten i Västervik. Lite malplacerat såg det kanske ut, men jag blir sugen och inspirerad.

Det påminner mig om när jag och några vänner en gång gjorde grillad/halstrad lax med en himmelsk pastasås till, på en gångstig i en park i en svensk småstad. De flesta av oss var relativt vana på att använda oss av öppen eld vid matlagning, men ingen hade gjort det på en grusad gångstig mitt i en stad på det sättet. Hur som helst så var det en fantastisk måltid och dagen efter fanns inte ett spår av vårt äventyr på stigen.

Imorgon planerar jag att laga mat på min Muurikka. Det ligger lite kebab i kylen som väntar på att bli tillagat. Förhoppningen är att det skall bli någon form av grytliknande rätt. Imorgon får vi se hur det går. Och för er som inte vet vad en Muurikka är för något så hoppas jag kunna erbjuda bilder och förklaring vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar