fredag 27 juli 2012

Grillad öring

Nu händer det grejer på utelagarfronten här hemma vill jag lova. Ett av sommarens projekt som jag tänkt mig var att ordna ett utekök i trädgården. Jag fick idéen när jag hittade vår gamla diskbänk på loftet. Med ett rejält underrede blev det en rätt bra arbetsyta precis vid vårt vattenutkast på baksidan.

Jag måste säga att jag är rätt nöjd med resultatet. Om man står vid arbetsbänken har man vår köksträdgård med kryddor och grönsaker på den vänstra sidan.

Rakt bakom ryggen har man vår grillplats och till höger står våra utemöbler. Kort sagt så känns det som om förutsättningarna för goda matstunder är rätt goda. Idag var det premiär för bänken i matlagningssammanhang. Efter en utflykt till Hjo kom vi hem med lite färsk öring. Fisken delades och lades i ett halster. Fisken fick behålla sitt skinn och kryddades med salt, peppar och salvia (kunde ha kryddat mer men man lär sig hela tiden).

Fisken tillagades sedan över glödbädd på vår grillplats, jag vände på halstret vid några tillfällen. Tillagningstiden är beroende av storleken på fisken och hur nära glöden fisken placeras. Detta tillagningssätt passar för många olika sorters fisk.

Resultatet blev mycket lyckat om jag får säga det själv. Den halstrade fisken serverades med färskpotatis, gräddfil och lite klippt gräslök från egen odling. Det är vad jag kallar fredagsmys!

1 kommentar:

  1. Ååååh vad gott och snyggt det ser ut Anders! Har "glömt" bort din blogg sedan vår dator kraschade och alla förinlagda bloggsidor gick upp i rök - men nu så!!

    Keep up the good work :D

    /Kristina Klason

    SvaraRadera